Campagnespot


Voor de politieke partij 'Groen' ontwikkelde we een utopische spot.

Team met Sebastiaan Dessaux



Spot



Director's cut































Production Company: Rococo Content
Agency: DDB
Creative Director: Peter Ampe
Creatives: Sjaak Boessen & Sebastiaan Dessaux
Client: Groen
Directors: Jan & Raf Roosens
Producers: Danaé Van Vyve & Caroline Van Ranst
DOP: David Williamson
Focus Puller: Rulan Kurek
Gaffer: Benjamin Van De Water
Art Director: Nicolas Vanderbiest & Tom Schiltz
Make-up: Sarah-Kay Renders
Montage: Maarten Janssens
Illustration: Joost Jansen
Animation: Maarten Vranken
Grading: Frank Temmerman
Music: Fritz Sundermann

PRESS

http://newsmonkey.be/article/9532

Groen pusht professionele politieke tv-spot via sociale media
Door: Wouter Verschelden
17 april 2014

De online battle voor de kiezer is volop bezig. En niet toevallig experimenteert Groen voluit: de partij mag dan klein zijn, op sociale media boksen ze ruim boven hun gewicht. Met 13.000 volgers op Twitter en 21.600 op Facebook zijn ze een van de grotere. Nu proberen ze iets nieuw: een heuse tv-spot (die behoorlijk wat kost), enkel voor sociale media. Het resultaat is best knap, zeker visueel een frisse poging. Afwachten hoe viraal de spot zal gaan...

Met 13.000 volgers op Twitter en 21.600 likes op Facebook zijn Wouter Van Besien en co een van de koplopers op sociale media.
© Instagram
Waar is de tijd dat de groenen geen affiches hingen, want dat was slecht voor het milieu? 'Welkom in de wereld van Groen', is een hip en strak afgewerkt reclamefilmpje dat niet zou misstaan in een doordeweeks reclameblok op televisie. Het doet een beetje denken aan een advertentiecampagne voor een energiebedrijf of misschien een bank: een feel good-sfeer van begin tot einde, een mannenstem die vertrouwen wekt, het juiste rifje als achtergrond, een zacht kleurenpalet, positive vibes... Politieke campagnevoering met een wat Amerikaanse toets, als u het ons vraagt.

Doelbewust in geïnvesteerd

Groen maakte doelbewust zo'n spot, helemaal anders dan N-VA bijvoorbeeld. Die wilden net spotjes die een klein beetje amateuristisch overkwamen, volks, herkenbaar. Het andere uiterste dus bij Groen, dat zelfs geen boegbeelden of partijlogo's in beeld brengt. Geen voorzitter Wouter Van Besien op het einde met "I approve this message", enkel de partijslogan.

"Ja, we hebben hier wel in geïnvesteerd. Hoeveel precies wil ik niet zeggen, want uiteindelijk kregen we het ver onder de marktprijs. Maar het is een bewuste keuze om met een spotje te komen waarvan je echt kan zeggen: "whow, goed gemaakt", zegt partijwoordvoerder Jonas Dutordoir.

Groen stapte in zee met Rococo content, die al een pak ervaring hebben met reclamefilms draaien. Geen militanten ook in de spot, maar allemaal professionals. "Het concept is simpel: we wilden allemaal scenes uit het dagelijks leven, waarvan we dan konden aantonen dat Groen het beter wil en kan doen. Het accent ligt niet toevallig op onze speerpunten: ouderenzorg, plaatsen in de kinderopvang, goede jobs, maar ook een veel betere werk/leven-balans", zegt Dutordoir. "We hopen dat mensen dit niet gaan delen omdat ze het grappig of straf vinden, maar net omdat het kwaliteit is.

Social media opnieuw als wapen

En toch zal de spot nooit de televisie halen. Los van het feit dat een plaatsje in reclameblokken daar handenvol geld kost, is het in de sperperiode verboden om nog te adverteren op televisie. En dus hoopt Groen op "spontane advertenties": al de groene fans worden via Facebook en Twitter opgeroepen om het filmpje te gaan delen. Op de Facebookpagina van Groen ging het aantal shares na een paar uur al ruim over de honderd.


Sjaak Boessen 2018 — ‘s-Hertogenbosch, NL